Thursday, June 18, 2009

Tanam Pokok Bunga

Air pasang pagi.....surut pukul 5
nyonya bangun pagi tanam pokok bunga...
pokok bunga melur tanam tepi kolam....

Teringat masa dulu-dulu suka sangat nyanyi lagu ni....Tanam pokok bunga? hemmm...kesian pada pokok yang dah lama ku biarkan di dalam pasu. Dah semakin kering dan layu. Cuti sekolah dua minggu ku isikan masa dengan menanam semula pokok bunga yang baru. Hobi lama yang telah ditinggalkan. Aku ke kedai membeli tanah dan mencari beberapa pokok bunga yang baru. Pilihanku harum sundal malam, melur, lidah jin dan ros jepun. Semua jenis yang tahan panas.

Sampai di rumah operasi pun bermula. Aku alihkan semua pasu dan ku buang pokok yang sudah layu. Basuh semula pasu dan tanam pokok-pokok yang baru dibeli. Hemmm....sakit juga pinggang dibuatnya. Almaklum dah lama tak buat kerja-kerja berat ni.....Baru tanam lima enam pasu dah nak patah pinggang. Setelah siap semua kerja, aku susun semula pasu-pasu di tepi dinding. Kejap alih sana...kejap alih sini...nampak macam tak kena aje susunan tu...


Tak tau lah apa nama pokok bunga ni.


Yang ini ros jepun warna kuning


Pokok Harum Sundal Malam...huhuhu....


Susunan yang kureng nampaknya....


Boleh tahan aje....

1 comment:

  1. pokok dalam gambar pertama tu ia lah pokok lavender la cek gu. saye pon hobby menanam pokok. salah satu dari relaxing therapy tu :)

    ReplyDelete